Hírek

Az ajánlott irodalom ezúttal nincs a feladatsorokba ágyazva, az IRODALOM menüpontban érhető el.
A 19.2.0. Térkép feladat a pdf-ben nem szerepel. 
A feladatok kitöltéséhez egy mentőállomást is fel kell keresni!


Kedves Versenyzők, kedves Felkészítők!

Mind a feladatsorok összeállítása, mind az észrevételek értékelése komoly kihívást jelent a szervezők részére, hisz részben ragaszkodni kell a megadott irodalomhoz, ugyanakkor meg kell teremteni a csapatok közötti deifferenciálási lehetőséget. A megadott irodalmat évről évre, részben a nemzetközi iránymutatások, részben a versennyel kapcsolatos észrevételek alapján frissítjük. 

Fontos kiemelni, hogy a megadott irodalomba ágyazott filmek NEM elsődleges irodalmak, a megadott irodalom mindig a szöveges részre vonatkozik, ezeket tudjuk évről évre frissíteni. A filmforgatások ismétlésére nem mindig van lehetőség. A második fordulótól a prioritást mindig az írott szöveg képezze!

Az észrevételek értékelése az alábbi logikai sorrendben zajlik:

1. Támogató, partnerségi szempontok - a verseny filozófiája továbbra is az, hogy a versenyzőket és a felkészítőket partnerként kezeljük, a felmerülő észrevételeket megnézzük, azok értékelésekor támogatóan lépjünk fel. Célkitűzés, hogy a verseny keretei egyben szakmai eszmecseréknek is teret adjanak.

2. A szakirodalom tényszerű közlése - amennyiben a szakirodalomban az adott állítás tényszerűen szerepel indképp elfogadásra kerül. 

3. A legigazabb állítás elve - amennyiben az adott állítás, a szakirodalomban nem szerepel tényszerűen, a lehetséges megoldások közül a legigazabb kiválasztása indokolt.

4. Logika - a bevezetőben említett differenciálás szükségessége miatt, egyes feladatok logikai úton oldhatók meg. It tmindent megteszünk, hogy a logikai útvonal egyféle lehetőséget kínáljon.

Az észrevételek utáni korrekció:

1. Amennyiben tényszerű tévedés történt az adott feladat megoldása módosításra kerül.

2. Amennyiben a megfogalmazás vitatható, illetve a logikai következtetés több megoldásra is lehetőséget ad, az adott feladatot töröljük. 

Az észrevételek értékelésének menete:

1. Minden beküldött észrevételt megkap a szervezőbizottság 3 tagja. Egymástól függetlenül értékelik azt, jelezve, hogy jogos vagy sem. Amennyiben az általuk beküldött, online visszajelzés nem egységes (3/3) az adott észrevétel megvitatásra kerül. 

2. A szervezőbizottsági tagok az adott észrevétel jogossága esetén azonnal jelzik, hogy a feladat módosítását vagy törlését javasolják. Amennyiben ez nem egyöntetű (3/3) az eljárás menete megvitatásra kerül. 

19.1.1.1. - Észrevételek száma: 1

A sátortípusok között jelentős különbségek vannak. A csapat tagjainak még fémvázas sátruk van. Konkrét saját példák után döntöttek a mellett, hogy a gyermekekre dőlt sátor súlyos sérülést okozhat.
Megélt példa: a sátor összedőlésénél a cső ráesett, a sátor anyagba beleakadt a lába esésnél , és a lába el is tört. A törés súlyosnak bizonyult, műteni kellett.
Kérjük a d) válasz elfogadását.

A képen látható sátrak igen ki eséllyel okozhatnak súlyos sérülést.

19.1.1.3. - Észrevételek száma: 1

Rengeteg irodalmat átolvastunk azzal kapcsolatban, hogy erdei úton ajánlott védőfelszerelés-e a védőszemüveg. Sehol, egyetlen könyvben vagy internetes oldalon sem találtunk ezzel kapcsolatban információt. Utalást sem...
Ezért nem jelöltük be helyes válaszként, utólag sem tudtunk volna semmilyen irodalomra hivatkozni.

Ezért került kihangsúlyozásra az erdei út, hogy még inkább felmerüljön a védőszemüveg szükségessége.

Fontos biztonsági eszköz a bukósisak, lakott területen kívül kötelező a láthatósági mellény, különösen gyerekeknél nem mellékes a térd- és könyökvédő. Az összes ajánlott szakirodalmat áttekintve, nem találtunk ajánlást a védő szemüvegre.

A megjelölt link nem szerepel az ajánlott irodalomban.

19.1.1.9. - Észrevételek száma: 3

A HELYSZÍN BIZTOSÍTÁST KÖVETŐEN , A SÉRÜLT ÁLLAPOTÁNAK ELSŐDLEGES FELMÉRÉSÉNÉL, A FENTI JEGYZET LEÍRJA, HOGY A BALESETI HELYSZÍNEN A BETEGNÉL LÉVŐ DOKUMENTÁCIÓ, FELJEGYZÉS, KÁRTYA FONTOS INFORMÁCIÓT ADHAT A BAJBAJUTOTT SZEMÉLLYEL KAPCSOLATOSAN, EZÁLTAL IS SEGÍTVE A HATÉKONYABB ELLÁTÁST. A CIKKRE HIVATKOZVA KÉRJÜK A PONT MEGADÁSÁT HA A CIKK NEM EMELTE VOLNA KI, NEM JELÖLTÉK VOLNA BE A VERSENYZŐK.. KÖSZÖNETTEL

Ez alapján gondoltuk, hogy a korábbi egészségügyi dokumentáció átolvasása is a helyes válaszok közé tartozik:
"Keressen adott beteg/sérült állapotára utaló jeleket,
ismerje fel a jellegzetes körülményeket:betegnél lévő feljegyzés, kártya, dokumentáció korábbi, vagy meglévő betegségeire vonatkozóan (epilepszia, cukorbetegség stb.)."

A szakirodalom említi a betegnél lévő feljegyzés, kártya, dokumentáció korábbi, vagy meglévő betegségeire vonatkozóan ezeket a dokumentációkat. Ha a beteg beleegyezését adja, az információszerzésnek ez is az egyik hatékony módja.

A megadott irodalomban valóban szerepel, a feladat szövegében az ALAPOS átolvasás volt a félrevezető, azonban ennek kihangsúlyozása valóban vitatható.
Az észrevételek jogosak, a feladatot töröljük.

19.1.1.10. - Észrevételek száma: 4

"c" A beszélgetés során törekedjünk arra, hogy a jelenlévők közül csak a hozzátartozók legyenek jelen. a hozzátartozó szó nem jelenik meg a megadott irodalomban.

A "d" válasz szerintünk nem jó mert sem az Önök sem más szakirodalom nem említi és egyébként sem fontos dolog az , hogy a jelenlevőktől azt kérdezzük, hogy ki a hozzátartozó.Az már a kivonuló mentőegység vezetőjének a feladata, hogy a hozzátartozók -ha jelen vannak - jelenlétében vizsgálja és lássa el a beteget. Kérem a feladat átgondolását és törlését.

Szóbeli tájékozódás alkalmával szerintünk a d) válasz nem minden esetben érvényes. Pl. egyedül vagyunk elsősegélynyújtók, a sérült is egyedül van, tudata zavart (pl. agyrázkódás). Ilyen esetben, ha van személy, aki jelen volt a balesetnél, indokoltan mellettünk lehet, mint információforrás. Lehet, hogy közben rokon is érkezik, de akkor sem is meg kell tudnunk, hogy mi, hogy történt. Ezért kérjük az elfogadott válaszok közül a d) törlését.

A szakirodalom szemtanúkat említ, egyrészt nincs mindig jelen hozzátartozó, ill. olyan pszichés állapotba kerülhet, hogy nem tud érdemileg segíteni. Gyakran egy idegen szemtanú sokkal többet segíthet a bajbajutott állapotának ill. a baleseti körülmények ismertetésével, mint egy hozzátartozó. Nem tartjuk indokoltnak, hogy csak a hozzátartozók legyenek jelen.

A feladatok megfogalmazásakor nem mindig az irodalom szó szerinti idézetét használjuk. Logikai úton kikövetkeztethető, hogy ha van rá lehetőség erre célszerű figyelni. A „törekedjünk” szócska kellő támpontot ad az állítás elfogadásához.

Az észrevételeket nem tartjuk jogosnak.

19.1.1.13. - Észrevételek száma: 4

A FENTI IRODALOM TARTALMAZZA HOGY A HALK BESZÉD TÜNETE LÉGÚTI IDEGENTEST ÁLTAL BAJBAJUTOTT SZEMÉLYNEK, a LÉGÚTI IDEGENTEST PEDIG SÚLYOS ÁLLAPOT, A NEHEZÍTETT LÉGVÉTELNÉL A BESZÉD HALK, LEHET, EZÉRT KÉREM ÖNÖKET A PONT MEGADÁSÁRA. KÖSZÖNETTEL

Mivel a megadott irodalomban a léúti elzáródás tünetei között szerepel a halk beszéd, a léúti elzáródás súlyos állapot, ezért úgy gondoljuk. hogy a "b" válasz is helyes.

Légút elzáródásakor a nehezített, halk beszéd lehet riasztó tünet. Kérjük ennek a válaszlehetőségnek az elfogadását is.

Súlyos állapotnak megfelel a légúti idegentest okozta sérülés. Egyik tünete a halk beszéd. Általában sokkos állapotban is lehet tünet az elhalkuló beszéd.

Az észrevételek jogosak, a megoldásokat módosítjuk.

19.1.2.10. - Észrevételek száma: 1

Véleményünk szerint a ruházat eltávolítása akkor nem indokolt, ha beleragadt a sebbe. Műszálas ruhaneműknél ez bekövetkezhet.
A szakirodalom nem tartalmaz információt arról, hogy mikor nem indokolt a hideg vizes hűtés.

Melyik lépés NEM indokolt… a ruházat eltávolítása indokolt.
A legigazabb elve.

19.1.2.13a - Észrevételek száma: 1

Az ábrán látható 1-es számú nyíl véleményünk szerint nem mutat pontosan a receptorra, így úgy láttuk, hogy az érzőideget jelöli. Nem találtunk képet a megadott szakirodalomban.

Ez esetben milyen alternatív megoldás merül fel?
http://www.mkkonyvkiado.hu/letoltesek/elsosegely/

19.1.3.3. - Észrevételek száma: 3

"Az eszméletlen beteg reflexei, ahogy már említettük, teljesen vagy részlegesen hiányoznak. Ennek megfelelően a garatreflex is hibásan működik vagy működhet, amelynek következtében nyál vagy egyéb légúti akadály, akár a nyelv hátra csúszása miatt maga a nyelv is fulladást okozhat." E szerint a szakirodalom szerinti állítás alapján a b, válasz nem jó mert a köhögési reflexet említi, de ez nem azonos a garatreflexel. Kérem a feladat módosítását.

A szakirodalom a garatreflex hibás, vagy hiányos működését említi az eszméletlenség veszélyei között. A garatreflex általában öklendezésben nyilvánul meg, és nem egyenlő a köhögési reflexszel. Ezért úgy véljük, hogy a "b" válasz nem helyes.

A megadott szakirodalom: "Fulladásveszély! Az eszméletlen beteg reflexei, ahogy már említettük, teljesen vagy részlegesen hiányoznak. Ennek megfelelően a garatreflex is hibásan működik vagy működhet, amelynek következtében nyál vagy egyéb légúti akadály, akár a nyelv hátra csúszása miatt maga a nyelv is fulladást okozhat." Ebben a reflexek közül a garatreflexet említi, a köhögésit nem. A gyerekek ezt olvasták, ennek alapján nem jelölték a b) választ igaznak.

Szakirodalom szerint: „Az eszméletlen beteg reflexei…” – tehát a köhögési reflex sem.
„…a garatreflex is…” és még a köhögési is.

19.1.3.7. - Észrevételek száma: 1

A szakirodalom nem sorolja fel a légút elzáródás tüneteként azt, hogy a szájból nyál vagy egyéb váladék távozik. A feladat pedig azt jelöli, hogy ez is tünete.

Logikai alapon, ha a szájüregből bármilyen testfolyadék távozik, a testfolyadék jelenléte önmagában a légútelzáródás kockázatát növelheti.

19.1.3.10. - Észrevételek száma: 1

A videóban megemlítettek szerint súlyos sérülés esetén a stabil oldalfektetés nem alkalmazható, ellenben más technika igen.

Nem kapunk információt, hogy melyik megoldással és mi a probléma. A videó megemlíti ez igaz. Amennyiben súlyos sérülés feltételezhető, fennáll a légútelzáródás veszélye, egyetlen segélynyújtó van, akár a stabil oldalfektetés is megfontolandó.

19.1.4.9. - Észrevételek száma: 2

A megadott irodalom bő vérzésről beszél nem ERŐS vérzésről, ami a protokoll szerint a GYENGE vérzés ellentéte és direkt nyomással és nyomókötéssel kell ellátni. Homlokán 4 cm-es, erősen vérző seb látható. Egyértelmű, hogy a nyomókötés is felmerül

Homlokon kivitelezhetetlen a nyomókötés, az egymást keresztező pólyamenetek kizárólag az arc fedésével érhetők el, amely kerülendő. Ezen felül az így készített kötés hatékonysága megkérdőjelezhető.

A parittyakötést "sok helyen javasolják általános kötésként fejen, törzsön és végtagokon is." Tehát az a) válasz is jó.

Homlokon, erős vérzésnél nem kivitelezhető.

19.1.4. 20 - Észrevételek száma: 1

A szakirodalom alapján az elsősegélynyújtónak rendelkeznie kell a nyomókötés elkészítéséhez szükséges ismeretekkel. Nem találtunk utalást rá, hogy gyakorlott legyen az elsősegélynyújtó.

A feladat több választós. Amennyiben a c válasz helytelen melyik opció merül még fel?

A hatékony nyomókötés készítése gyakorlatot igényel, a nemzetközi irodalom igyekszik teljesen eltörölni, mert minden vizsgálat azt mutatja, hogy kivitelezése nehézségekbe ütközik.

19.1.5K.7. - Észrevételek száma: 1

A megadott irodalomból a "C" válasz nem olvasható ki!!

„az elsősegélynyújtás nem csak készség vagy képesség, hanem szándék, tudás és cselekvés egysége és összhangja is egyben.”

19.1.5k.8. - Észrevételek száma: 1

Nem volt egyértelmű a válasz, és az irodalmak sem segítettek a megoldásban. Az észrevétel ilyen formában értelmezhetetlen.

19.1.5k.9. - Észrevételek száma: 5

d) A bajbajutott állapotváltozásának nyomon követése.
(akkor stabil oldalfektetésnél miért is ellenőrizzük a légzést percenként? vagy erős vérzés esetén miért is figyeljük a sápadtságot, szédülést) Ha ez nem cél, akkor a segélyhívás sem lehet cél!!

A szakirodalom szerint az elsősegélynyújtás célja a bajbajutott állapotának nyomon követése is!

A fent megadott irodalom szerint a d, válasz is a laikus elsősegélynyújtás célja. Kérjük ennek is az elfogadását.
"a bajbajutott állapotának nyomon követése, további sérülések vagy tünetek keresése.
(Betlehem, 2014.)"

A szakirodalom az elsősegélynyújtás elemei között, a laikusok más feladatai mellett, feltünteti az állapotváltozás nyomon követését is.
Az ezzel kapcsolatos pontot mi bejelöltük, mint a laikus elsősegélynyújtás célja, a feladat mégis hibásnak jelölte meg.

A megoldás hibásan jelent meg, javítjuk.

19.1.11. - Észrevételek száma: 1

Szerintünk a "d" válasz a megfelelő mert a laikus elsősegélynyújtóknál sem a papír és sem az írószert nem előírt elsősegélynyújtó eszköz és egyetlen versenyen sem kérték még lehetőségként sem a lejegyzést. Annál is inkább ha az eset engedi a mentőszolgálat munkatársai a tablet segítségével jegyzetelhet az eset leírásához.Úgy gondolom ez nem a mi kompetenciánk.Kérem a feladat módosítását.

A megadott szám alapján nem tudjuk beazonosítani a feladatot.


Az észrevételek értékelése lezárult, az első foduló VÉGLEGES pontjai megtekinthetők a CSAPATOK menüpontban.

Az első forduló észrevételei megtekinthetők ITT.


A kisfilmek értékelése LEZÁRULT! Az észrevételek előtti pontszámok elérhetők a CSAPATOK menüpontban.

A pontszámok megtekinthetők a Csapatok menüpontban.

Bejelentkezést követően minden csapat láthatja a beküldött megoldásait a Feladatokra kattintva.

Észrevételek beküldési határideje 2019.03.07. 14 óra, az alábbi LINKEN>>


Amennyiben a nevezési díj nem került átutalásra az adott csapat pontszámainál 0 pont szerepel. 


A 19.1.3.2. és a 19.1.3.3. feladatok szövegezése pontosításra került.


Kedves Versenyzők, kedves Felkészítők!

Az átutalások azonosítása folyamatosan zajlik, sok helyen nehézséget okoz, hogy a közleményrovatban nem szerepel a csapat neve. Várhatóan március 1-ig minden csapat aktiválása megtörténik. Ez NEM befolyásolja a feladatsorok kitöltését, azok az aktiválástól függetlenül is beküldhetők. Az befizetés jóváírásáról - a végleges számla megküldésével együtt - és a csapat aktiválásáról minden regisztráltat e-mailben értesítünk.


A 7-8. osztályos kategória pdf formátumában szerepel az 5. feladatsor (Az elsősegélynyújtás történeti áttekintése és fogalma), ez azonban CSAK a 9-12. osztályos kategóriában szükséges. A feladatlapon szereplő információknak megfelelően mindig az online felület a végleges.


Önálló 3-4. osztályos verseny az idei évben nem kerül megrendezésre. Az érintett tanulók indulhatnak az 5-6. osztályos kategóriában, azonban szimulációs döntőre ők nem kerülnek behívásra. Az 5-6. osztályos kategóriában induló 3-4. osztályos csapatok közül az első három, tárgyi nyereményben részesül. A jelentkezést egyénileg, e-mailben szükséges jelezni info@iskolaiversenyek.hu.


Az előző évhez képest részben módosult Versenyszabályzat>>

Lényegi változások: 4.1., 4.13., 7.1., 7.14.3., 7.18.


Hogyan fizetheti be a nevezési díjat? Segítség>>


A korábbi versenyek megoldásai hamarosan elérhetőek lesznek!


Támogatóink